10.5.2013

Äideille parasta



Äitienpäivä on ollut minulle tärkeä jo lapsuudesta saakka, vaikka tärkeyden sisältö on vaihdellut ajan myötä.
 
Pikkutyttönä äitienpäivän tienoilla sai kaivaa kaappien kätköistä iki-ihanat polvisukat ja lakerikengät. Mekot eivät tuohon aikaan pituudella olleet pilattuja, joten kaiketi niillä polviin asti ulottuineilla sukilla ilmiötä kompensoitiin. Olo oli keväinen ja kevyt. Kevätvaatteet laitettiin päälle, vaikka sää ei aina niin lämmin vielä ollutkaan. Tosin mummuikään tultuani lapsuuden keväät ovat kaikki tuntuneet lämpimiltä. Aika on kullannut mummun muistot.
 
Lapsuudessani oli joka vuosi tapana muistaa omaa äitiä jo aamupalasta lähtien. Kaikki laulunlahjat laitoimme käyttöön ja kannoimme itsetehdyn kakun äidin sängyn viereen. Sunnuntaiaamun vakionumerona äiti sai availla lahjoja ja itsetehtyjä kortteja. Iltapäivisin oli isoäitien vuoro. Toiselle vietiin hautausmaalle oma ruusu ja toisen luona kahviteltiin isomman suvun kera. Ne olivat erinomaista perheen ja suvun traditioiden opetusta, joita olen koettanut itse viedä eteenpäin seuraavalle sukupolvelle.
 
Olen itse traditio-ihminen.  Minulle on ollut aina tärkeää olla osana sukupolvien ketjua ja olla yhteydessä laajennettuun sukuun. Tänä päivänä se ei enää ole yhtä tärkeää uusille sukupolville. Minusta on mielenkiintoinen ilmiö, että mitä enemmän on nopeaan yhteydenpitoon mahdollisuuksia, sitä kauempana saattavat ihmiset olla henkisesti toisistaan. Itselleni yhteydenpitotavat ovat olleet valtavan ihana asia olla kontaktissa maailmalle - sukulaisiin ja ystäviin. Kuuskytlukulaisena olen poiminut  itselleni some-aikakaudesta parhaat palat päältä. Aika näyttää miten uudet some-sukupolvet sisäistävät kaikki valtaisat mahdollisuutensa ja kuinka he niitä käyttävät elämässään hyödyllisesti.
 
Äitiys on ollut tärkeää ja merkityksellistä. Ilma sitä en olisi sitä mitä nyt olen. Lapset ovat opettaneet paljon tästä elämästä; asioiden tärkeysjärjestyksistä ja painotuksista. Olen kiitollinen äitiyden suomasta elämäntäytteisestä arjesta ja juhlasta.
 
Toivotan teille kaikille äideille eri sukupolvissa antoisaa juhlaviikonloppua ja sunnuntaita!

Ei kommentteja: