2.1.2012

Isoäidin neliöt

Isoäidin neliö - Mormorsruta - Granny square

Olen veivannut viime kuukausina todella monet villasukat. Kun vauhtiin olen päässyt, niin työn vaihtaminen joksikin muuksi välillä, on tietty oma juttunsa. Kun nyt olen todellakin saanut perheelle ja ystäville lahjoiksi laitettua kahdetkymmenet sukat, jäi vaihde päälle vielä joulun jälkeenkin. Kun tohinoissani olin päräytämässä jo kolmansia villasukkia - sain perheen sisältä vinkkauksen, että vois sitä kenties välillä jotakin muutakin tehdä. Totta. 

Tänään vähän isommassa kirkonkylässä pyörähdettyämme perheen voimalla, sain jälleen pienen sysäyksen lankahyllyjen suuntaan. Sitten se tuli jostakin sielun sopukoista ajatus isoäidin neliöistä. Joulupukki tosin oli muistanut minua kahdella käsityökirjalla ja toisessa niistä oli mukavasti kuvauksessa sisutuksen lomaan laitettu virkattu peitto isoäidin neliöistä. Se oli kutkuttava juttu - ja tiedätte varmaan, että hetken kuluttua on tuumasta toimeen ryhdyttävä.

Tänään kotiin saavuttuani käperryin lempinojatuoliini. Hartaudenomaisesti kerin lankavyyhdit palloiksi kuin jo aikanaan oma isoäitini oli opettanut. Illan hiljaisuudessa ja takkatulen loimussa aloin virkata sitä ensimmäistä prototyyppiä omalle kantrihenkiselle peitolleni. Aika näyttää millainen peitto neliöistäni syntyy.

Ei kommentteja: