28.1.2014

Korteista pakettikortteja


Joulu on paketoitu kaappien kätköihin jo jokin aika sitten. Itselläni joulun 2013 joulukortit ovat odotelleet punaisessa boxissaan olohuoneen pöydällä. Ihan inspiraatiota vaan.

Vuosittain minulla on ollut tapana laittaa joulukortit säilöön - tai oikeastaan mitkä tahansa kortit. Itse tehdyt joulukortit olen keräillyt inspiraatioksi hellästi kansien väleihin ja tietty valokuvat on tallennettuina omiin kansioihinsa. Valmiit kortit olen yleensä kerännyt paperipussiin ja merkannut vuosiluvun päälle. Oikeastaanhan niitä ei katsella enää sen jälkeen, kun ne on pusseihin laitettu. Sama ilmiö on jatkunut siis jo muutaman vuosikymmenen... Joskus olen raaskinut käyttää jonkun kappaleen opetusmateriaaliksi. Tavallisemmin ne ovat olleet vain pussissa. Joulukortteja on siis kertynyt hiukkasen kaappeihin.

Minut pysäytti tässä menneenä vuonna tarina siitä, miten kaikesta tavarakaaoksesta tulisi riisua turhat pois. Hamsteriksi en ole koskaan ryhtynyt - omasta mielestäni. Aina olen ollut kierrätyshenkinen monellakin tapaa. Vaatteet, kengät ja jopa huonekalut ovat kierrättyneet. Mutta pienet jutut, kuten lehdet, kirjat tai joulukortit ovat rakentaneet oman pesänsä sinne sun tänne kaappien kätköihin. 

Otin rohkean vedon ja katselin haikeana kauniita joulukorttejani sillä silmällä, että nyt lähtee uuden vuoden riisunta liikkeelle. Olin itse asiassa nähnyt eräällä toisella opettajalla mielenkiintoisen idean. Jollekin pieni juttu, mutta minulle sama kuin olisin ollut ekaa kertaa kampaajalla leikkaamassa pitkät letit pois eli jotain peruuttamatonta tekemässä. Kuviosakset kädessä leikkasin postimerkin kohdasta pakettikorttien kokoisia palasia. Sydämenmuotoisella kuvioleikkurilla leikkasin lahjanarulle valmiin paikan. Hengitin välillä syvään. Ajattelin, että rohkealla tempauksella saan uuden tehtävän joulukorteille. Ne ovat tuoneet iloa ja lämpöä jouluuni. Nyt voin sitä samaa sanomaa jatkaa vielä uudelleen eteenpäin seuraavana jouluna, kun ojennan lahjan. 

Myönnettävä tosin on, että säilytin nimmarit ja toivotukset erikseen vielä paperipussissa... Pieni askel komeron kätköille, mutta iso askel minulle ;) 

2 kommenttia:

Eisku kirjoitti...

Näin yövuorossa blogeja joskus joutaa lukemaan ja löysin sinun ihanan blogin ja liityin lukijaksi. Tosi mainio idea noiden paketti korttien tekoon; vanhat joulukortit. Minullakin niitä melkoinen kasa vuosien varrelta. Myös vanhojen lakanoiden tuunaus on minunkin juttu. Postauksia lueskelen tulevaisuudessakin innolla. Mukavaa kevään odotusta.

Willatar kirjoitti...

Kiitos kommentistasi ja mukavaa, että löysit Willa Tammistoon. Tervetuloa!